دستگاه نقطه اشتعال قير با روش باز

 

برای سفارش محصول با شماره های 55257475-55257474-021

لینک ورود به سایت جدید

مشخصات فني دستگاه اشتعال قير به روش باز ASTM D92

 اين دستگاه بصورت نيمه اتوماتيک ميباشد و با توجه به استاندارد فوق با طراحي جديد داراي مشخصات زيل ميباشد:

بدنه از رنگ الکترواستاتيک

هيتر با قدرت دمايي بالا

نمايشگر ديجيتال لمسي

پياله برنجي استاندارد

قابليت تنظيم سرعت افزايش دما

نازل شعله موتور دار و حرکت اتوماتيک روي سطح قير در هر سه درجه افزايش (طبق استاندارد)  

 

آزمايش تعيين نقطه اشتعال قير

مقدمه

        درجه اشتعال قير به درجه حرارتي اطلاق مي شود که وقتي دماي قير به آن مي رسد ، با نزديک نمودن شعله به سطح آزاد آن ، جرقه اي در سطح آن ديده شود . همان طور که مي دانيد قيرهاي خالص ، قطران و مخلوط آن ها آتشگير مي باشند ؛ لذا بايد بدانيم که قيرهايي را که با آن ها کار مي کنيم را تا چه دمايي مي توانيم گرم نماييم ، بدون آنکه قير دچار اشتعال و يا سوختن شود . اين مطلب از لحاظ ايمني در کارگاه و آزمايشگاه بسيار حائز اهميت است و در صورت عدم توجه به اين مطلب مي تواند خطرساز باشد !

        آزمايش تعيين درجه اشتعال قير را مي توان با دو نوع دستگاه انجام داد :

·        دستگاه درجه اشتعال رو باز

·        دستگاه درجه اشتعال رو بسته

        از آن جهت که در دستگاه رو بسته تمام مقادير بخار هاي قابل اشتعال آزاد شده از قير ، جمع آوري مي شود ، لذا درجه اشتعالي که با اين دستگاه تعيين مي شود تا حدي کوچکتر از درجه اشتعالي خواهد بود که با دستگاه رو باز تعيين شده است .

 چون که قير در دماي بالاتر از 176 درجه سانتيگراد خواص خود را از دست خواهد داد ، لذا نبايد درجه حرارت قير از اين مقدار فراتر رود .

شرح کامل اين آزمايش را مي توانيد در استانداردهاي زير ملاحظه نماييد :

        - درجه اشتعال قير به روش ظرف روباز :

ASTM Methods:D 92-52

AASHTO Methods:T 48-53

        - درجه اشتعال قير به روش ظرف رو بسته :

ASTM Methods:D 93

AASHTO Methods:T 73

هدف :

        هدف از آزمايش درجه اشتعال ، تعيين درجه حرارتي است که در آن قير مشتعل مي شود و نيز تعيين درجه حرارتي که قير در آن دما مي سوزد . لازم به يادآوري است که تمام افرادي که با قير سروکار دارند بايد به خوبي از درجه اشتعال قيري که با آن کار مي نمايند ، آگاه باشند تا از خطرات احتمالي ناشي از مشتعل شدن قير در اثر حرارت دادن بيش از حد در کارگاه ها جلوگيري شود .

وسايل آزمايش :

·        ظرف قير

·        گيره نگهدارنده

·        وسيله گرم کننده

·        دماسنج

·        تجهيزات توليد شعله

·        کرنومتر

روش انجام آزمايش :

        در صورتي که از قير جامد يا نيمه جامد در اين آزمايش استفاده مي نماييد ، بايد آن را تا 176 درجه سانتيگراد گرم نمود تا ذوب شود . سپس قير مذاب را در داخل ظرف مخصوص دستگاه آزمايش مي ريزيم ؛ به قدري که پر گردد . هواي محبوس شده در قير بايد خارج شود و سطح قير با کاردک صاف گردد . حال به قير فرصت مي دهيم تا سرد شود .

        اکنون ظرف قير سرد شده را بر روي دستگاه آزمايش سوار مي نماييم و دماسنج را بر روي پايه نگهدرنده قرار مي دهيم ؛ به طوري که قسمت تحتاني دماسنج به ته ظرف برخورد ننمايد .

        ابتدا درجه اشتعال قير را به صورت تقريبي بدست مي آوريم تا از نتيجه آن در آزمايش اصلي بتوانيم استفاده نماييم . پس در اين مرحله بدون توجه به سرعت گرمادهي با سرعت ثابت حدود 12 درجه سانتيگراد در دقيقه قير را گرم مي نماييم و با عبور دادن شعله از روي قير در دماي بالاي 250 درجه سانتيگراد ، دمايي را که به ازاي آن در سطح قير جرقه ايجاد مي شود ، را به عنوان درجه اشتعال تخميني در نظر مي گيريم .

حال آزمايش اصلي را با تنظيم درجه حرارت به طوري که در هر دقيقه 16.7 درجه سانتيگراد تغيير نمايد ، شروع مي کنيم. هنگامي که درجه حرارت قير به 56 درجه سانتيگراد رسيد ، سرعت گرم شدن قير را به 5 درجه سانتيگراد بر دقيقه کاهش مي دهيم . زماني که دماي قير به 28 درجه سانتيگراد مانده به درجه اشتعال تخميني قير رسيد ، به ازاي هر سه درجه يکبار شعله را از روي قير عبور مي دهيم .

        اين کار را تا زماني ادامه مي دهيم که هنگام عبور شعله ، جرقه اي در سطح قير نمايان شود . اين درجه را به عنوان درجه اشتعال قير ثبت مي نماييم .

براي تعيين نقطه اشتعال محصولات نفتي و روغني به كار مي‌رود . حركت شعله به صورت برقي و با فشار يك دكمه ، به صورت اتوماتيک از روي كاسه برنجي آغاز و به حالت اوليه باز ﻣﻲگردد .



سایر مشخصات :

  • مجهز به ظرف برنجي استاندارد
  • مجهز به ترمومتر 400 شيشه اي
  • هيتر به قدرت 600 وات
  • وزن دستگاه 8 کيلوگرم