دستگاه درجه نفوذ قير

برای سفارش محصول با شماره های 55257475-55257474-021

لینک ورود به سایت جدید

شرکت سرو آزما دستگاه درجه نفوذ قير را به چهار گونه ارائه ميدهد:

  1. دستگاه درجه نفوذ قير ديجيتال
  2. دستگاه درجه نفوذ قير آنالوگ
  3. دستگاه درجه نفوذ قير ديجيتال اتوماتيک (NEW)
  4. دستگاه در جه نفوذ اتوماتیک میکرو کنترلری ( NEW)

مشخصات فني دستگاه درجه نفوذ قير ديجيتال:

با توجه به اهميت بالاي آزمايش درجه نفوذ قير در ميان ديگر آزمايشها و اينکه تجارت اين محصول با مشخصه درجه نفوذ و نرمي امکانپذير است لذا دقت و صحت اين آزمايش نسبت به ديگر آزمايشهاي قير مورد اهميت است. يکي از مهمترين عواملي که در نتايج آزمايش درجه نفوذ قير تاثيرگذار ميباشد انجام درست آزمايش و خطاي نسبي اپراتور انجام دهنده آزمايش ميباشد. دستگاه درجه نفوذ قير ديجيتال با بهره گيري از سيستم نمايشگر هوشمند ديجيتال تا حد زيادي از خطاي اپراتور ميکاهد و نيز سرعت عمل دستگاه را تا اندازه قابل ملاحظه اي بالا ميبرد. نمايشگر رنگي و لمسي اين دستگاه با نمايش بزرگ و خواناي اعداد و ارقام و نيز بالابر برقي دستگاه امکانات جديدي است که بر روي دستگاه درجه نفوذ قير ديجيتال اضافه شده است.دستگاه مجهز به خط کش ديجيال بوده که مقدار نقوذ سوزن را با دقت 0.01 نمايش ميدهد. همچنين براي مماس کردن سوزن با قير با بهره گيري از دکمه SPPED SLOW ميتوان به صورت خيلي آرام و دقيق سوزن را به قير نزديک کرد.

مشخصات فني دستگاه درجه نفوذ قير آنالوگ :

اين دستگاه از بدنه فلزي با رنگ الکترواستاتيکي ساخته شده است . پايه هاي دستگاه قابل تنظيم بوده تا بتوان قبل از آزمايش نفوذ ، سطح دستگاه بخوبي تراز گردد . عملکرد اصلي دستگاه درجه نفوذ قير به اين گونه است که ميله رها شونده به يک مگنت الکترونيکي تايمر دار متصل مي باشد .

شما بعد از تنظيم نوک سوزن روي سطح قير شستي رها سازي را فعال کرده . دستگاه به صورت اتوماتيک بعد از رها کردن سوزن درون قير بعد از شمارش 5 ثانيه مگنت فعال شده و سوزن را متوقف مي کند . اين سيستم کمک بسيار زيادي در بالا بردن دقت آزمايش ميکند . بدنه دستگاه توسط يک ستون فلزي و يک پيچ محکم شده که شما مي توانيد مقدار بالا يا پايين بودن آن را بصورت دستي تنظيم کنيد .

دستگاه درجه نفوذ قير با توجه و رعايت استاندارد ASTM D5 طراحي و ساخته شده است ...

 

مشخصات فني دستگاه درجه نفوذ قير ديجيتال اتوماتيک (NEW)

اين دستگاه از نظر شکل کلي همانند دستگاه نفوذ قير ديجيتال ميباشد با اين تفاوت که براي خواندن مقدار نفوذ از يک سنسور جديد بهره گيري شده . اين سنسور بدون هيچ لمس و اصطکاکي مقدار نفوذ را با دقت 5 ميکرون (0.005 mm) به نمايشگر منتقل ميکند. و در نهايت شما هيچگونه خطايي را در آزمايش نخواهيد ديد.

 

تشريح کامل آزمايش درجه نفوذ قير

مقدمه

    آزمايش درجه نفوذ قير براي تعيين سختي نسبي قيرهاي دميده و قيرهاي خالص استفاده مي شود . يکي از کاربردهاي درجه نفوذ در نامگذاري قيرهاي خالص و قيرهاي دميده است . قيرهاي خالص تنها بر اين اساس نامگذاري مي شوند اما معيار نامگذاري قيرهاي دميده علاوه بر درجه نفوذ قير ، درجه نرمي قير نيز مي باشد . به عنوان نمونه ، قيرهاي 40-50 ، 60-70 ، 85-100 و ... از جمله قيرهاي خالص معمول در راهسازي مي باشند . دو عددي که همراه قير خالص مي آيد بيانگر آن است که درجه نفوذ قير در اين محدوده قرار دارد. قيرهاي 25/85R  ،15/90R ، 10/110R و ... نمونه هايي از قيرهاي دميده متداول در ايران است که عدد اول آن بيانگر درجه نفوذ قير و عدد دوم بيانگر نقطه نرمي قير است .

    بر حسب تعريف، درجه نفوذ قير عبارت است از مقدار طولي ( بر حسب ميلي متر ) است که يک سوزن استاندارد با شکل معين تحت اثر باري معادل 0/100 گرم در مدت 5 ثانيه در قيري که در درجه حرارت 25 درجه سانتيگراد است ، نفوذ نمايد . 

    

يکي از موارد کاربردي نتايج اين آزمايش آن است که هر چه آب و هواي منطقه اي که قرار است قير را در آنجا استفاده نماييم گرم تر باشد يا ميزان آمد و شد بيشتر و بار وسايل نقليه سنگين تر باشد ، بايد از قيري با درجه نفوذ بيشتر استفاده نمود و بالعکس هرچه آب و هواي منطقه مورد نظر سردتر باشد ، بايد از قيرهاي با درجه نفوذ کمتري استفاده نمود.

    بنابراين هرچه قير سخت تر باشد، درجه نفوذ آن کمتر و هرچه درجه نفوذ قير بيشتر باشد قير نرم تر خواهد بود . قيرهايي که درجه نفوذ آن ها حدود 80 باشد ، در آسفالت هايي نظير بتن آسفالتي و قيرهاي با درجه نفوذ بيشتر در ماکادام قير و آسفالت سرد بکار برده مي شوند .

 

 

استاندارد دستگاه درجه نفوذ قير

Standard Methods, (IP. 49/58)

ASTM Methods, (D: 5-52)

در صورتي که آزمايش درجه‌ي نفوذ را در دمايي مساوي با نقطه‌ي نرمي قير انجام دهيم براي همه‌ي قيرها درجه‌ي نفوذ 800 به دست مي‌آيد لذا پارامتري به نام درجه نفوذ تعريف شده است که نشانه‌ي حساسيت قير به تغييرات دما مي‌باشد . هرچه نشانه‌ي درجه نفوذ کمتر باشد حساسيت قير به تغييرات دما بيشتر است . براي قيرهاي راهسازي نشانه‌ي درجه نفوذ از 2- تا 2+ متغير است . اين نشانه براي قيرهاي قطران از 2- کوچکتر و براي قيرهاي دميده از 2+ بزرگتر است .

هدف آزمايش درجه نفوذ قير

    هدف از آزمايش درجه نفوذ قير ، تعيين سختي نسبي قيرهاي خالص و دميده مي باشد که جهت نامگذاري اين قيرها استفاده مي شود . 

وسايل آزمايش درجه نفوذ قير

·       دستگاه مخصوص درجه نفوذ

·       دماسنج

·       کاردک

·       حمام آب گرم

·       دو ظرف کوچک با اندازه هاي مختلف

 

روش انجام آزمايش درجه نفوذ قير

    مقداري قير را حدود 60 درجه يا تا دمايي بالاتر از نقطه نرمي گرم مي نماييم و سپس درون ظرف مخصوص مي ريزيم . اين ظرف داراي 5.5 سانتي متر قطر و 3.5 سانتي متر ارتفاع مي باشد . بايد دقت شود که سطح قير کاملا صاف و بدون حباب باشد . جهت صاف نمودن سطح قير مي توان از کاردک استفاده نمود . ظرف حاوي قير را در معرض هواي آزمايشگاه قرار مي دهيم تا قير سرد شود . سپس ظرف قير را در داخل حمام آب گرم با درجه حرارت 25 درجه قرار مي دهيم تا پس از يک ساعت و نيم قير با آب داخل حمام به تعادل برسد .

    ظرف را از درون حمام آب گرم خارج کرده و سطح آن را با دستمال نخي خشک مي نماييم . طوري ظرف را زير دستگاه تعيين درجه نفوذ قرار مي دهيم که نوک سوزن و نوک تصوير آن در سطح براق قير بر روي هم منطبق شوند .

    حال درجه دستگاه را صفر مي نماييم و با زدن کورنومتر، سوزني که وزن آن با متعلقاتش 100 گرم مي باشد رها مي شود و طي 5 ثانيه مقدار نفوذ سوزن روي صفحه مدرج قرائت مي شود و يادداشت مي شود. اين آزمايش براي هر نمونه ( هر ظرف ) 5 تا 10 بار انجام مي شود و مقادير بدست آمده يادداشت مي شود. توجه نماييد که مقادير بدست آمده بر حسب دهم ميلي متر مي باشد . بايد دقت نماييد که فواصلي سوزن در قير نفوذ مي کند از يکديگر فاصله تقريبا يکساني داشته باشند و به لبه ظرف بيش از حد نزديک نباشد تا خطاي آزمايش کم شود .

    اين تعداد آزمايش سبب مي شود که خطاي آزمايش کاهش يابد . ميانگين اعداد بدست آمده همان ميزان درجه نفوذ قير خواهد بود .