دستگاه داكتيليتي ( كشش قير )

برای سفارش محصول با شماره های 55257475-55257474-021

لینک ورود به سایت جدید

دستگاه کشش قير با توجه به نياز مشتري به دو شکل قابل ارائه ميباشد:

  1. دستگاه کشش قير تمام ديجيتال 
  2. دستگاه کشش قير آنالوگ ساده

مشخصات فني دستگاه کشش قير تمام ديجيتال (داکتيليتي) :

با توجه به حائز اهميت بودن آزمايش کشش قير يا داکتيليتي شرکت سرو آزما با استفاده از دانش فني و سيستم هاي جديد الکترونيکي طراحي و ساخت دستگاه کشش قير تمام ديجيتال را به انجام رسانيد. اين دستگاه شامل يک حوضچه تمام استيل و پمپ سيرکولاسيون بوده و مکانيزم حرکتي دستگاه به صورت هوشمند ميباشد. اين دستگاه شامل يک نمايشگر 4 اينچي رنگي و لمسي ميباشد و تمامي مقادير بصورت ديجيتال و با دقت بالا نمايش داده ميشود. نمايشگر مجهز به آرشيو بوده و کليه آزمايشها را ميتوان در حافظه دستگاه ذخيره کرد. مقدار سرعت و همچنين دماي نمايش قابل کاليبره ميباشد. 

در نظر داشته باشيد که اين آزمايش در دماي 25+ درجه سانتيگراد انجام ميگيرد. در صورت استفاده اين دستگاه در محل هاي گرمسير بهتر است از دستگاه کشش قير با سيستم خنک کننده استفاده گردد که در صورت سفارش قابل ارائه ميباشد.

مشخصات فني دستگاه کشش قير آنالوگ ساده (داکتيليتي) :

اين دستگاه از يک حوضچه با جنس استنلس استيل ساخته شده که توسط يك محفظه متحرك بر اساس يك راهنماي ماردون شکل با سرعت معين معادل 50 ميلي متر بر دقيقه مي تواند حرکت نمايد . مقدار ÷يشروي دستگاه از طريق يک خط کش فلزي که بر روي ديواره دستگاه نصب گرديده قابل خواندن ميباشد. همچنين دستگاه مجهز به سيستم گرم کننده و کنترل دماي ديجيتال و پمپ سيرکولاسيون آب مي باشد .

هدف از انجام آزمايش کشش قير :

هدف از اين آزمايش تعيين خاصيت انگمي (Ductitlity) قير و مقايسه اين خاصيت در انواع مختلف قير مي باشد . با انجام اين آزمايش معياري براي اندازه گيري کشش و چسبندگي قير بدست مي آيد . قيرهايي که در راه سازي بکار مي روند بايد داراي مشخصات فني معيني باشند تا روسازي ساخته شده در اثر نامناسب بودن قير مصرفي خراب نشود . قيري که در راه سازي به کار مي رود . بايد داراي خاصيت چسبندگي زياد باشد تا دانه هاي مصالح سنگي را بخوبي اندود کرده و آنها را به يکديگر بچسباند . براي تعيين نشانه اي از چسبندگي قيرها مقدار قابليت شکل پذيري آنها اندازه گيري مي شود . زيرا هر اندازه قيري چسبنده تر باشد داراي قابليت شکل پذيري بيشتري خواهد بود . طبق تعريف ، خاصيت شکل پذيري (انگمي) يک قير عبارتست از ميزان افزايش طولي که نمونه قير با شکل و ابعاد معين مي تواند کش بيايد تا پاره نشود .

وسايل و تجهيزات براي انجام آزمايش کشش قير - داکتيليتي :

1 – قالب داکتيليتي : قالب از جنس برنج و به ابعاد نشان داده شده در شکل ساخته مي شود که متشکل از دو گيره و دو بغل بند است . وقتي که چهار قطعه قالب را در کنار هم مي چينيم . ابعاد و حدود تغييرات مجاز آن بايد مطابق مقادير مندرج در شکل باشد .

2 – حمام آب (بن ماري) : حمام آب براي نگهداري نمونه ها در دماي آزمايش بکار مي رود که نبايد حدود اين تغييرات بيش از 0.1 درجه سانتيگراد يا 0.18 درجه فارنهايت باشد . حجم آب داخل حمام هم نبايد کمتر از 10 ليتر باشد . محل قرار گيري نمونه ها بايد بگونه اي باشد که ارتفاع سطح آب از بالاي آن 10 سانتيمتر و فاصله زيريت نمونه تا کف حمام ، حداقل 5 سانتيمتر باشد . نکته مهم در مورد حمام آب اين است که به هنگام انجام آزمايش نبايد هيچ گونه ضربه اي به آن بخورد . به خاطر اينکه نمونه ها در هنگام گسيخته شدن خيلي حساس هستند و کمترين ضربه اي باعث تاب برداشتن نمونه ها مي شود .

3- ماشين آزمايش (دستگاه کشش قير) : وسيله اي که بتواند نمونه قير را بصورت مداوم و با سرعت ثابت آزمايش تحت کشش قرار دهد مي تواند مورد استفاده قرار بگيرد. در اين نوع دستگاه نمونه هاي قير با سرعت ثابت ( مثلا 5 سانتيمتر در دقيقه براي آزمايش ما) و در دماي ثابت 0.5 ± 25 درجه سانتيگراد کشيده مي شوند تا گسيخته شوند. در هنگام کشش ، نمونه ها در داخل آب قرار دارند. ارتفاع آب در بالاي نمونه و نيز فاصله سطح زيرين نمونه تا کف مخزن بايد حداقل 2.5 سانتي متر باشد. آب داخل دستگاه در هنگام آزمايش نبايد تحت هيچ گونه لغزش و اغتشاش قرار گيرد.

 روش آزمايش کشش قير ( داکتيليتي ) :

نمونه هايي که دراين آزمايش مورد استفاده قرار مي گيرند بايدتحت شرايط خاصي به عمل آورده شده باشد که البته به دليل محدوديت زمان آزمايش قبلاً اين مراحل توسط مسؤول آزمايشگاه انجام مي گردد . ابتدا بايد صفحه برنجي را با پارچه آغشته به مخلوطي از گليسيرين و دکسترين ( و يا پارافين) چرب کنيد. به همين ترتيب سطح داخلي بغل بندها را نيز چرب کنيد. بايد به اين نکته توجه شود که سطح داخلي گيره ها نبايد به روغن آغشته گردد. چرا که بايد گيره ها به نمونه قبر بچسبند و يا روغني شدن اين گيره ها اين عمل ناقص انجام گرديده و ممکن است حتي قبل از پاره شدن نمونه ها ، نمونه ها از گيره ها جدا شوند . قطعات قالب را پس از چرب شدن قسمتهاي لازم بر روي صفحه برنجي مي چينيم . قير را به آرامي و به صورت يکنواخت گرم مي کنيم وهمين که به اندازه لازم روان شد از الک شماره 50 ( ميکرومتر 300 ) رد مي کنيم . سپس آن را به آرامي داخل قالب مي ريزيم . بايد توجه شود که صفحه برنجي بايد کاملآً مسطح و تراز باشد چرا که در غير اين صورت ممکن است قسمتي از کف قالب از سطح صفحه جدا شود و بلعث گردد که کف نمونه ناصاف شود . بايد مواظب بود که قسمتهاي مختلف قالب از هم جدا نشوند . قير را به صورت رفت و برگشتي در لايه هاي نازک مي ريزيم . به طوري که در پايان سطح قير کمي بالاتر از سطح قالب باشد . قالب را در دماي اتاق حدود 30 الي 40 دقيقه قرار مي دهيم تا به آرامي خشک شود . سپس آن را در حمام آب 15ْc به مدت 30 دقيقه قرار مي دهيم . سپس قير موجود را با يک چاقوي گرم شده برش مي دهيم تا فقط تا سطح بالاي قالب پر از قير باشد . صفحه برنجي و قالب حاوي مواد قيري را در حمام آب در دماي معين براي مدت زمان حدود 85 الي 95 دقيقه در داخل آب با دماي 15ْc قرار مي دهيم . سپس قير را از صفحه جدا مي کنيم و نيز بغل بندها را نيز جدا نموده و بلافاصله آزمايش را انجام مي دهيم . سوراخهاي موجود بر روي گيره ها را بر روي سوزنها و گيره هاي ماشين آزمايش قرار مي دهيم . و دستگاه را روشن مي کنيم تا دو گيره با سرعت ثابتي شروع به دور شدن از هم بکنند . سرعت دور شدن دو گيره از هم بايد برابر 5 سانتيمتر بر دقيقه و با اختلافي در حدود 5%± باشد – البته دو روش آزمايش وجود دارد که نمونه ها در يکي با سرعت 2.5 سانتي متر بر دقيقه و در ديگري با سرعت 5 سانتيمتر بر دقيقه از هم دور مي شوند که در اين آزمايش که مطابق ASTM D113 مي باشد از روش دوم استفاده مي شود . فاصله بين دو گيره را از لحظه اي که شروع به کشيده شدن مي کنند تا لحظه پاره شدن را به سانتيمتر اندازه مي گيريم . در طول زمان آزمايش ، آب داخل تانک (حمام آب) بايد نمونه ها را بالا و پايين حداقل 2.5 سانتيمتر بپوشاند و بايد به طور مداوم دما را در دماي آزمايش 0.5 ± 25 درجه سانتيگراد نگهدارد . اگر ماده قيري در تماس با سطح مايع و يا در تماس با ته حمام آبي قرار گيرد . آزمايش نمي تواند آزمايش نرمال به حساب آيد . در اين حالت وزن مخصوص حمام آب را با اضافه کردن متيل الکل و يا سديم کلرايد تنظيم مي کنيم . بگونه اي که ماده قير در طول آزمايش نه به سطح آب بيايد و نه با کف حمام در تماس باشد .