دستگاه کشش یونیورسال میلگرد(کشش آرماتور)

برای سفارش محصول با شماره های 55257475-55257474-021

لینک ورود به سایت جدید

دستگاه کشش یونیورسال

این دستگاه برای آزمایش استحکام کششی و مقاومت فشاری و همچنین مقاومت خمشی انواع میلگرد،آرماتور،سیم،مفتول،تسمه و دیگر موارد استفاده می شود که در جهان به اسم ساختاری UTM شناخته می شود .

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تست کشش یونیورسال میلگرد

A.      بدنه یا سازه دستگاه

B.       فک ها (فک بالا و فک پایین)

C.       ستونها

D.      ماردون های حرکتی (اسکرول)

E.       سیستم هیدرولیک

F.       نمایشگر و کنترلر دستگاه

دستگاه کشش میلگرد یا کشش آرماتور انواع و شکل های متفاوتی دارند و با توجه به ظرفیت آنها به شکل های مختلفی ساخته می شوند .

در ایران محصول بر اساس میلگردهای انتخابی تا قطر 32 از دستگاه کشش آرماتور 60 تن استفاده می گردد . همچنین یکی دیگر از تقسیم بندی ها  نحوه ساخت این دستگاه نحوه بارگذاری آن می باشد که این نیز با توجه به ظرفیت و البته قیمت تمام شده دستگاه متفاوت می باشد .

برای دستگاه کشش یونیورسال  در ظرفیت های پایین از سیستم گیربکس و اسکرول استفاده میگردد . این سیستم دارای دقت بسیار بالایی می باشد . معمولا از موتورهای سرور برای را ه اندازی این سیستم حرکتی استفاده می شود . همانطور که می دانید موتورهای سرور ضمن حرکت دقیق می توانند به هر شکلی و با هر ریت سرعتی کار کنند . تنها عیب آنها قیمت بالای تمام شده می باشد که در ظرفیت های بالا استفاده از آن مقرون بصرفه  نمی باشد . برای دستگاه کشش میلگرد 60 تنی و یا 100 تنی سیستم تامین نیرو از طریق هیدرولیک انجام میگردد که البته در صنعت برای بالا بردن دقت این سیستم راهکاری مناسب و قطعات دقیقی طراحی و ساخته شده است که البته با توجه به بالا تر بودن راندمان کاری  و سادگی از نظر تولید مقرون بصرفه تر بوده و استقبال خوبی از این دستگاه شده است .

نکات بسیار مهم در انتخاب دستگاه کشش یونیورسال

A.      فک ها:فک دستگاه کشش میلگرد جزء یکی از مهم ترین مواردی است که خریداران به آن توجه می کنند. البته در طول آزمایش کشش آرماتور این فک ها نقش بسیار مهمی ایفا می کنند .

فک دستگاه کشش میلگرد به گونه های مختلفی ساخته می شود . شکل کلی فک ها دارای یک زاویه مخروطی می باشند که نمونه داخل فک قرار می گیرد توسط نیرویی گیرها روی نمونه سفت می شود و هنگام کشش زاویه مخروط فک مخالف  حرکت عمل کرده و به فشردن بیشتر به نمونه ادامه می دهد . فک یا گیره دستگاه کشش یونیورسال معمولا دارای  لقمه های قابل تعویضی می باشند . این لقمه ها در جهت تفاوت اشکال هندسی که مورد آزمایش قرار میگیرند قابل تعویض می باشند . معمولا روی هر دستگاه دو نوع لقمه برای اشکال گرد  و یک نمونه برای اشکال تسمه ارائه می شود .

فک دستگاه  کشش میلگرد یکی از مهمترین قسمت های دستگاه می باشد چرا که نمونه در حال کشش تنش های متفاوتی به این قسمت ها وارد می کند . در صورت ضعیف بودن فک ها نمونه از فک خارج شده و در صورت سفت بودن بیش از حد نمونه در مقطع فک پاره می شود .

انواع فک دستگاه کشش یونیورسال

1.        فک دستی خودکار:این فک درای یک فنر در پشت خود می باشد یک اهرم پشت فنر قرار گرفته است زمانی که اهرم فشرده شود فنر جمع گشته و فک ها باز می گردد در این زمان می توان نمونه خود را بین فک ها قرار داد این فک در موارد ظرفیت های  پایین مطلوب و مقرون بصرفه می باشد .

2.       فک دستی:این فک ها همانند فک دستی خودکار بوده با تفاوت اینکه به جای فنر از ی پیچ پشت گیره ها استفاده شده که با چرخاندن اهرم مربوط به پیچ می توان فک ها را باز و بست کرد

3.       فک های اتوماتیک هیدرولیک:این فک ها از پر طرفدارترین نوع فک دستگاه کشش آرماتور می باشد پشت گیره فک  یک جک هیدرولیک تعبیه شده و  توسط سیستم هیدرولیک و فک ها باز و بسته میشوند . و البته این سیستم شامل یک شیر هیدرولیک می باشد تا مقدار فشار دادن پشت گیر ها تنظیم باشد .

B.       بدنه یا سازه  اصلی دستگاه :ظاهر کلی دستگاه مربوط به بدنه دستگاه می باشد این سازه ضمن رعایت زیبایی باید بتواند نیرو های اعمال شده را در خود دفع کرده و برای این کار با توجه به ظرفیت دستگاه در اشکال مختلف  ساخته می شود  بخش چشمگیر وزن اصلی دستگاه کشش میلگرد 60 تنی که حدود 1700 کیلو گرم می باشد را بدنه اصلی در بر گرفته است . صفحه زیرین دستگاه معمولا از چدن ریختگری تشکیل شده است و بقه موارد از فولاد آلیاژی می باشد .

C.       ستونها :با توجه به قرارگیری فک  و نیروی کششی و فشاری ستونها نقش راهنمای اصلی فک را باز می کنند . این راهنما با توجه به ظرفیت به قطرهای مختلف و حتی تعداد مختلفی تقسیم می شوند . در دستگاه کشش آرماتور 60 تنی از 2 ستون و در دستگاه کشش آرماتور 100 تنی از چهار ستون استفاده شده است . همچنین سطح این میله راهنما ها با یستی  به خوبی پرداخت کاری شوند .

D.      ماردون حرکتی (اسکرول):اسکرول دستگاه کشش آرماتور قسمتی از دستگاه می باشد که جهت تنظیم فاصله  فک ها تعبیه گردیده ، به دلیل کم  بودن کورس کاری جک اصلی کشش میلگرد  از این سیستم استفاده گردیده تا بتوان قطعات مختلف با طول های متفاوت را در سریعترین حالت آزمایش کرد . در بعضی از دستگاه های ارائه شده از اسکرول استفاده نشده و قطعات را با طول معین در بین فک ها قرار می دهند .

E.       سیستم هیدرولیک :که در بخش اصلی توضیحات مربوط به دستگاه کشش میلگرد به آن پرداختیم جزء بخش مهمی از دستگاه می باشد . هیدرولیک یک روشی مقرون بصرفه جهت اعمال فشار  و یا کشش با ظرفیت های بالا می باشد . تنها عیب سیستم هیدرولیک  در این موارد کنترل سرعت می باشد که خوشبختانه با طراحی شیر آلات پروپشنال هیدرولیک جدید و هوشمند این مشکل بر طرف شده است  . در هنگام بارگذاری در این روش سیستم هیدرولیک باید بتواند سرعت کورس جک را به دقت بررسی و کنترل کند چون در هنگام کشش یا فشار اجسام با جنس های مختلف تنش غیر قابل تعریفی را مشاهده می کنیم کنترل سرعت و دقت ریت بارگذاری یا همان یکنواختی بارگذاری به سیستم هیدرولیک و کنترل دستگاه بستگی دارد .

F.       نمایشگر و کنترلر دستگاه :نمایشگر دستگاه کشش میلگرد عملا وظیفه نمایش جزئیات تنش و کرنش و همچنین تغیر رفتار نمونه در حال آزمایش را به کاربر می دهد . در این دستگاه مقدار نیرو اعمال شده مقدار جابه جایی یا کرنش نمونه زمان آزمایش بر روی نمایشگر تعریف شده است  . که می توان آن را به کامپیوتر وصل کرد . ضمنا می توان بر حسب این مقدار بسیاری از موارد دیگر را از تغییر رفتار نمونه بدست آورد .

 

 

 

 

 

مشخصات فنی :

ردیف

فنی

مشخصات

1

ظرفیت دستگاه

600KN

2

خطای نسبی  نیروی آزمایش

≤±1%

3

محدوده اندازه گیری

%~100%4

4

نوع گیره ها

هیدرولیک

5

محدوده کارگیر نمونه های گرد

13~Ø40mmØ

6

محدوده کار گیر نمونه های تسمه

15~30mm

7

محدوده عرض فک

80mm

8

بیشترین فضای طول نمونه آزمایش کشش

550mm

9

بیشترین فضا ی آزمایشی فشاری

500mm

10

ابعاد کابینت کنترلر (نمایشگر)

600*800*1400mm

11

میزان ابعاد بسته بندی

750*930*2200mm

12

قدرت موتور

2KW

13

وزن کل

1700Kg

14

فاصله ستون ها

450mm

15

قطر

140mmØ

16

کورس پیستون جک

200mm

17

سرعت کورس پیستون جک

80mm/min

 


سایر مشخصات :